fbpx

‘Ik durfde omdat ik jou ken’

Therapie en marketing

De marketingwetten gelden ook in de omgeving van therapie en hulpverlening, hoewel het bijna ongepast voelt om de woorden ‘marketing’ en ‘therapie’ in één zin te gebruiken. Marketing is mijn vak, en therapie was wat ik nodig had en waar ik samen met mijn therapeut een boek over schreef. Dus je ziet dat die twee woorden prima in één zin kunnen staan, maar zo bedoel ik het niet 😉

Een van mijn klanten is coach en zij vertelde dat iemand tegen haar zei: ‘Ik durfde hiermee naar niemand toe te gaan, maar wel naar jou omdat ik je ken.’ Die uitspraak had haar verrast. Want als coach vertoeft ze al jarenlang dagelijks in een wereld waarin mensen elkaar vertrouwen en met elkaar praten. Dan zou je bijna vergeten dat die wereld er ook heel anders uit kan zien.

Laat jezelf zien

Het is belangrijk voor coaches en therapeuten en andere hulpverleners om zichzelf te laten zien. Om letterlijk naar buiten te gaan zodat ze mensen ontmoeten. Om ook online vindbaar en zichtbaar zijn en daar iets van zichzelf te laten zien. Om te blijven vertellen over wat ze doen, ook al hebben ze het gevoel dat ze dat al duizend keer hebben gedaan. Want je klant vindt het moeilijk om te gaan praten. Je klant heeft niet alleen jouw hulp nodig als hij of zij in je spreekkamer zit, maar ook om daar überhaupt te komen.

Zelfs ín therapie zijn er dingen die (nog) te spannend zijn om te vertellen. Misschien voel je veel aan als hulpverlener, maar ik zou er maar rekening mee houden dat je, net als iedereen, ook je blinde vlekken hebt. Iedereen begrijpt dat het opbouwen van vertrouwen hier heel belangrijk is. En een van de factoren die bijdragen aan dat vertrouwen, is wederkerigheid. Dat je als cliënt voelt dat de therapeut ook open en kwetsbaar durft te zijn.

De coach kocht ons boek over therapie omdat ze zichzelf scherp wil houden en wil ontwikkelen in haar vak. Ik ben natuurlijk heel benieuwd wat ze van ons boek vindt! Bijna dagelijks ontvang ik via mail, social media en in ontmoetingen reacties van lezers, dat is heel bijzonder en fijn.

Wil je reageren op ons boek of misschien zelfs een review geven? Heel graag! Dat kan op verschillende manieren

  • Mail naar Loes (klik hier)
  • Plaats een review op Google (klik hier)
  • Schrijf een recensie op Hebban (klik hier)
  • Plaats een recensie op Facebook (klik hier)
  • Plaats een aanbeveling op Bestelbijdeauteur.nl (binnenkort mogelijk)

‘Denk je dat je mij kunt helpen?’ op social media
Facebookpagina van ‘Denk je dat je mij kunt helpen?’
Instagram account van ‘Denk je dat je mij kunt helpen?’